Fnysegoder

Thursday, February 03, 2005

Åpent brev til Norwegian Air Shuttle

Dette er egentlig ikke noen fnysegod kommentar men heller en litt oppgitt melding i form av et åpent brev til flyselskapet Norwegian Air Shuttle.

Da Norwegian Air Shuttle (NAS) kom på banen i 2002 var det mange som jublet, endelig kom det en seriøs konkurrent på innenriks-rutene. SAS hadde skuffet i flere år, de hadde brukt sin monopol-styrke til å presse lavprisselskapet Color Air ut av markedet. Før NAS kom på banen var vi prisgitt SAS sine nykker.

Som sagt, NAS var en gledelig overraskelse og jeg ble veldig bevisst i mine valg når jeg reserverte innenriks flyturer. Såfremt det gikk et NAS-fly til min destinasjon i et passende tidsrom ble dette valgt fremfor SAS. Og jeg var godt fornøyd med servicen ombord, NAS så ut til å bli mitt foretrukne selskap.

Men, alt er ikke gull som glitrer.

I god tid før fjorårets Påske hadde jeg sikret meg en returbillett med NAS fra Værnes til Oslo. Noen uker før Påske fikk jeg beskjed om en ruteendring, mitt fly var blitt fremskyndet med et par timer. Dette var ingen krise, jeg hadde satt av god tid, det betød bare at jeg måtte reise noen timer tidligere til Værnes. På flyplassen oppdaget jeg imidlertid at flyet "mitt" fortsatt stod oppsatt til den tiden jeg opprinnelig hadde tenkt meg og at jeg, uten å ha blitt spurt om det passet, var blitt flyttet til et tidligere fly. Den gang så jeg på dette som et hendig uhell.

I år var jeg igjen tidlig ute med å reservere en NAS-flyvning tilbake til Oslo, valget falt på rute DY773, kl 13:35. Men hva skjer? Jo, to uker senere får jeg samme varsel som i fjor, at det har skjedd en "ruteendring". Jeg skal nå reise kl 11:15, nesten to og en halv time tidligere enn ønsket. Av den nye billetten ser jeg at rutenummeret er endret, til DY751. Jeg gjør derfor en rask sjekk på NAS sin hjemmeside og finner fort ut at de fortsatt selger billetter til avgang DY773, kl 13:35!

Hva slags behandling er dette? Hva om jeg ikke klarer å nå frem til Værnes innen kl 10:30? Jeg hadde faktisk en god grunn da jeg bestilte fly kl 13:35, og ikke kl 11:15, og jeg var definitivt tidlig i køen! Dersom det har blitt slik at NAS flytter på passasjerer for å fylle opp sine "mindre interessante" flyvninger for så å kunne trekke inn nye kunder på de mer populære avgangene må jeg få si at min tillitt til selskapet er sterkt redusert. Jeg kan ikke planlegge reiser dersom NAS står fritt til å flytte meg til andre avganger som kan være mange timer unna det jeg hadde tenkt meg. De kunne i det minste ha vært så høflige at de spurte om det passet å ta en annen avgang.

En lettere oppgitt hilsen,
BBB

0 Comments:

Post a Comment

<< Home